Alle søndager fra 1. juli til 16. september 2018 er det aktiviteter på Krøderbanen. I år er togkjøringen noe begrenset da det er arbeider med skinnene langs banen. Men det lille damplokomotivet «Ulka» fra 1892 vil tøffe rundt på stasjonsområdet og sørge for god, gammel jernbanestemning. I tillegg er stasjonsmuseet åpent med suvenirbutikk og kafeteria i stasjonsparken.
Til Deadwood City
– Fra 1. juli til 5. august vil vi da kjøre veteranbuss mellom Vikersund og Krøderen. Bussen korresponderer med westernshowet i Deadwood City, forteller Henrik Backer ved Krøderbanen.
Fra søndag 12. august starter de med damptogturer mellom Krøderen og Kløftefoss, og videre utover i august og september blir det en rekke temadager og spesialarrangementer. Damplokomotivet 1122 fra 1912 har Krøderbanen lånt fra Sverige, men står nå på Kløftefoss for service.
– Ulka var i drift helt fram til 1964, så det er en 72 års jernbanehistorie vi har med oss her. Den trenger om lag fem til seks timer å fyre opp kjelen før den er klar, forteller Gjermund Hansen, en av de frivillige ildsjelene i Krøderbanen.
Fredet kulturminne
Krøderbanen er en 26 km lang museumsjernbane som går mellom stasjonene Vikersund og Krøderen. Banen ble åpnet med stor festivitas så tidlig som i 1872 og levde et aktivt liv, hovedsakelig basert på tømmertransport, fram til den ble nedlagt som statsbane i 1985.
– Endestasjonen Krøderen er fredet som teknisk kulturminne, og her finner du stasjonsmuseet. Hele stasjonsanlegget er komplett, omtrent slik det var da banen ble åpnet. Både bygninger og rullende materiell er godt tatt vare på, forteller Henrik Backer som ønsker alle hjertelig velkommen til Krøderbanen i sommer.
Av Jan Arne Dammen