Petter Nome fortviler!


Forbyr nyheter om øl

Petter Nome fortviler over Helsedirektoratets pålegg (Foto: Dag Øyvind Olsen/Newswire)

Bryggeriforeningen får ikke lov til å lenke til nyhetsartikler om øl på nettstedet sitt, etter pålegg fra Helsedirektoratet.

Nettstedet www.drikkeglede.no er hjemmesiden til Bryggeriforeningen og en forbrukerportal som blant annet har informasjon om drikkevarene som produseres av norske bryggerier og brusfabrikker.

Helsedirektoratet mener nettsiden har brutt forbudet mot alkoholreklame, blant annet ved å publisere omtaler av øl og vise bilder av øl alene eller sammen med mat.

– I sommer fjernet vi omtale av alkoholholdig øl, og vi sladdet bilder av øl etter trusler om dagbøter på 25 000 kroner fra Helsedirektoratet, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Saken er nå anket til Markedsrådet, der anken skal behandles senere i høst.

I mellomtiden har Bryggeriforeningen fått påpakning fra Helsedirektoratet og pålegg om å fjerne lenker til nyhetsartikler om øl, fra blant annet NRK og Agderposten.

Artiklene omtaler salgsutviklingen for mikrobryggerier.

Rammes som reklame

Helsedirektoratet opplyser at lenker til annet innhold på internett bedømmes på same måte som om innholdet hadde ligget på Bryggeriforeningens egen nettside.

Det motsatte standpunkt ville gjøre reklameforbudet svært enkelt å omgå, skriver direktoratet i et svar til Bryggeriforeningen.

Petter Nome i Bryggeriforeningen er svært overrasket over Helsedirektoratets avgjørelse.

– Når alkoholloven brukes for å ramme formidling av uavhengig journalistikk, handler det ikke lenger om alkoholpolitikk, men om presse- og ytringsfrihet, sier han.

Ønsker dialog

Nome har ingen forståelse for at å lenke til nyhetsartikler fra andre medier er en omgåelse av reklameforbudet.

– Bryggeribransjen vil gjerne ha en god dialog og et nært samarbeid med myndighetene. Vi ønsker begge å skape en sunnere drikkekultur. Men samarbeid og dialog er avhengig av tillit, og denne typen mobbing er et dårlig virkemiddel.

Tidligere i år ble Bryggeri- og drikkevareforeningen og Aass Bryggeri pålagt å fjerne bilder av øl, omtale av ulike øltyper, og bilder av øl sammen med mat, på sine nettsider. Foreningen fjernet dette innholdet innen 1. august, som var fristen som ble satt av Helsedirektoratet.

Bryggeriforeningen har anket vedtaket i Helsedirektoratet til Markedsrådet, og foreningen vil forfølge saken videre oppover i rettssystemet dersom de ikke får medhold i Markedsrådet.

Foto og tekst: Dag Øyvind Olsen/Newswire Nyhetsbyrå (Oppdragsfinansiert) 16.09.11