Rekordsalg av julebrus

For 20 år siden var julebrusen utrydningstruet. I fjor ble det satt ny salgsrekord. På MENY i Stavern og Søndersrød ved Helgeroa, går det unna med "Julebruskongens" (ref. VGTV serie) drømmedrikke.

Artikkelen fortsetter under bildet.

                                                         Aas brus Julebrus Glassflaske Drikke Næring Bryggeri Foto Roy Myrland

Salget av julebrus økte med fire prosent i fjor, og omsetningen var på 240 millioner kroner. Det er like mye som totalsalget av juleøl, viser tall fra ACNielsen.

– Mange venter spent på høstslippet av årets julebrus. Det er knyttet mye entusiasme og lokalpatriotisme til denne tradisjonsrike drikken, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

I de siste ukene frem mot jul er det ventet at julebrusen vil stå for rundt 30 prosent av det totale brussalget.

Om julebrusen skal være rød eller gyllenbrun blir det aldri enighet om, og en del av produsentene lager derfor både rød og brun julebrus.
Aas bryggeri Logo Julebrus Juledrikke Brus Foto Roy Myrland


Mange fans

– På Facebook er det opprettet flere grupper for de ulike variantene. Den største, Hamar og Lillehammer julebrus, har over 35 000 tilhengere. Dette er en brus som får stadig større utbredelse over store deler av landet, sier Bruusgaard.

Flere av de andre julebrusene lages av mindre produsenter med begrenset geografisk spredning, men entusiasmen er ikke mindre av den grunn.

– Det lages nå julebrus i stadig flere varianter, og i det siste er det også kommet sukkerfrie alternativer i butikkene, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

 



Tradisjonstro

Som med juletradisjoner ellers ønsker folk minst mulig forandringer fra år til år. Oppskriften og smaken skal være den samme, og brusen skal helst drikkes av små glassflasker.

– Det har nok sammenheng med at flaskene settes på bordet. Glassflasker tar seg pent ut. I motsetning til all annen brus selges det meste i små glassflasker, ikke i halvannen liters plastflasker, sier Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

Tidligere år har det noen ganger blitt knapt med glassflasker tett oppunder jul.

– Siden det er begrenset med små glassflasker i omløp, setter produsentene pris på at flaskene pantes og ikke hoper seg opp i kjellere og boder, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Tekst: Dag Øyvind Olsen/Nyhetsbyrået Newswire (oppdragsfinansiert)

Foto Roy Myrland

23.11.11