Erik Thorstein (til venstre) og Knut Welen med elektrisk miljøriktig moped. Den er «lydløs», har bra rekkevidde, er avgiftsfri, har revers og god demping på ramma (se bildeserie i bunn av artikkelen).
Elektrisk moped ferdig montert og full-ladede batterier til salgs langs Rv. 51 i Øystre Slidre i Valdres.
Moped er et sammensatt ord av motor og pedal ( og i praksis ofte med blårøyk etter). I Valdres har dette kjøretøyet det klingende navnet «skrævarokk» og har sørget for framkommelighet og hjelp i bygd og til bygdeby, siden midten av det forrige århundre. Mopeder, moppa eller knallerten som mange kaller kjøretøyet blei også produsert flere steder her i landet. Trehjulingen eller «flakmopeden» fra Sverige, blei levert med varekasse og ofte drevet med «Sachs motor», var i sin tid umåtelige populære.
En moped var ofte et arbeidsredskap for folk flest i en tid da en bil eller traktor var uoppnåelig for mange.
Spesielt i kystbyer og uthavner blei de mye brukt til å frakte både fisker og garn fram og tilbake til havna.
I innlandet var sidevesker, og «appelsinkasser med to rom» mye brukt bakpå Tempoen, eller de andre mopedene på to hjul. Ofte hang blårøyken etter da oljeblandingen kunne gå litt på slump. De elektriske syklene har tatt over mye av nytten mopeden hadde, men som fraktemiddel fungerer tohjulingene dårlig. Heldigvis er det nå kommet trehjuling med lasteplan med tipp, god demping og elektrisk motor. Elektrisk energi er nok framtiden for det som ruller sånn passe fort på både to og tre hjul også. Heldigvis har vi både vind, sol og vann nok i dette landet. Mopedfabrikker er det verre med, de er i Kina!
Vil du være med på mopedløp? Se her fra mopedløpet «Volbufjorden rundt» i Øystre slidre