I nattemørket og i 1200 fots høyde ble luftambulansen truffet av en laserstråle. Pilotene fløy med nattbriller, noe som forsterker lyset 3000 ganger og laserlyset gjør at pilotene blir blendet. Heldigvis gikk det bra denne gangen og gjerningsmannen ble tatt.
– Dette kan skape potensielt svært farlige situasjoner, forteller flyger i Norsk Luftambulanse Thor Jarle Hande (bildet) som opplevde å få laserstrålen rett inn i cockpiten.
I nattemørket
Det var natt til fredag i slutten av januar at hendelsen skjedde. Helikopteret fra luftambulansen hadde nettopp levert en pasient på Ullevål sykehus i Oslo, og skulle returnerer til basen på Lørenskog.
Plutselig lyser det opp utenfor cockpiten og Hande trodde først det var snakk om en eksplosjon.
– Først tenkte jeg at dette var en eksplosjon eller et lynnedslag. Så sterkt var det. Så kikker jeg ned under brillene, og da ser jeg rett inn i et grønt laserlys, forteller flygeren.
Har advart tidligere
Pilotene har tidligere advart om hvordan den tynne laserstrålen fra et tilsynelatende uskyldig leketøy lyser opp hele cockpiten og redusere flygernes sikt betydelig hvis den treffer riktig.
Det som ser ut som en uskyldig prikk på veggen får en helt annen virkning i en mørk cockpit.
– Det var veldig ubehagelig, og potensielt en svært farlig situasjon, sier Hande.
Ble bøtelagt
Helikopteret kalte så opp AMK-sentralen, som igjen kontaktet politiet. For da helikopteret gikk litt ned i høyde kunne de nemlig se ganske presist hvor laserstrålen kom fra.
– Jeg så at det kom fra en blokk, og da vi gikk litt lavere kunne jeg anslå fra hvilken del av blokka det kom i fra, og fra hvilken etasje, sier piloten.
Politiet var raskt på stedet, og takket være luftambulansens opplysninger fant de både mannen, og laseren som sto bak. Politiet opplyste på Twitter at mannen ble bøtelagt.
– Samarbeidet med politiet i denne saken var helt fantastisk. Det at de tar dette så seriøst som de gjorde, fortjener de all honnør for.
Ikke første gang
Det er ikke første gang den erfarne flygeren opplever å bli lyst på med laser, og Norsk Luftambulanse har tidligere fortalt om flere hendelser med laser. Også da ble personene bak anmeldt til politiet.
Klar oppfordring
Thor Jarle Hande har en klar oppfordring til de som fortsatt skulle vurdere å lyse med laser mot helikopter eller fly;
– Det må folk bare slutte med. For det første så fører det til reaksjoner og anmeldelse fra oss i luftambulansen. I tillegg så er det rett og slett skadelig for oss som flyr. Når vi flyr med briller som forsterker lyset 3000 ganger så sier det seg selv at dette er skadelig for synet, og tillegg kan det skape farlige situasjoner som er helt unødvendige, avslutter han.
Les mer om luftambulansen Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Av Jan Arne Dammen