Det har vært manuell trafikkdirigering ved eksisterende bru siden april 2021. Kun ett kjørefelt har vært åpent, og det har i tillegg vært redusert lastklasse. Dette har ført til kø og lang omkjøring for tungbilnæringen.
– Vi er veldig glade for at vi endelig kan tilby trafikantene et forutsigbart, effektivt og trygt transportsystem over Stavåa, sier avdelingsdirektør Ruth Helene Myklebust i Statens vegvesen Drift og vedlikehold Midt.
Eksisterende bru
Eksisterende bru over Stavåa ble bygd i 1942 og har de siste årene hatt redusert bæreevne. Tilstandskontroller har vist tiltakende svekkelse i konstruksjonen. For å ivareta trafikksikkerheten og framkommeligheten på vegnettet etablerer derfor Statens vegvesen en midlertidig bru i påvente av at Nye Veier skal bygge ny trasé på strekningen Nedgård – Berkåk.
Norges lengste midlertidige bru
– Brua er den lengste, midlertidige brua som er bygget i Norge – med et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn, sier Myklebust.
Når den nye E6-traseen ferdigstilles i 2026 vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer. Slik har den også videre gjenbruksverdi.
Brua er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt 60 tonn. Hastigheten vil være 60 km/t som tidligere, med bakgrunn i kurvaturen på vegen. Brukonstruksjonen er kvalitetssikret av Det norske Veritas gjennom en uavhengig gjennomgang og inspeksjon.