Toppen av Telemark – spekket med opplevelser

Toppen av Telemark - spekket med opplevelser

 

Fylkeslaget av Arbeidsmiljøskaddes Landsforening i Buskerud (A.L.F. Buskerud) arrangerte høsttur til Telemark. 34 medlemmer fra hele Buskerud var med på turen som var spekket med opplevelser. Turen startet fra Nedre Eiker med Svidal Turbilservice, via Kongsberg og over Tuddal til Skinnarbu Nasjonalparkhotell som var utgangspunktet.

Høsten er helt magisk i fjellheimen og etter lunsj og innsjekking møttes vi til en rusletur i vakker natur. Etter frokost neste morgen gikk turen til Rjukan og Vemork, der vi fikk høre og se historien fra krigens dager, etterfulgt av en guidet tur i anlegget. En liten stopp ved torget i Rjukan for å sole oss i glansen fra speilet ble det tid til før vi returnerte til hotellet.

Luftig tur

Det ble en ettermiddag og kveld som virkelig gav oss noen høydepunkter. Ved hotellet var det stasjonert et helikopter fra Hesnes Air. Dette gav oss muligheten til en sjelden opplevelse og for mange ble det første gangen i et helikopter. Over fjellet, ned i dalen ved Vemork og videre inn over vidda, dette glemmer vi ikke. Etter middagen var det tid for Quiz og felles hygge i salongen.

Sammen med Per-Olav Svidal og pilot Kristian fra Hesnes Air koser vi oss i lufta over Rjukan
Banen i fjellet

Lørdag morgen våknet vi til strålende vær og hva var vel bedre, når målet i dag var Gaustatoppen. Turen med Gaustadbanen opp til toppen ble en opplevelse. Turen var todelt, først kjørte vi med en liten trikk 850 meter rett innover i fjellet. Deretter gikk vi over i en skinnegående kabelbane som var 1145 meter lang og med en stigning på 40 grader opp til endestasjon 1800 meter over havet.

Fakta Gaustabanen

Gaustabanen ble åpnet for publikum i 2010 etter en 4 års prøveperiode. Ideen om Gaustabanen ble lansert i 1953. Drømmen var å bygge et turistanlegg så unikt og spennende at folk flest skulle benyttet muligheten til å oppleve Gaustatoppen. For å få det finansiert inviterte man Forsvaret med på laget. Etter hvert ble det mer og mer forsvar, og mindre og mindre turisme. Da banen endelig sto ferdig i 1959 var turismen helt borte. Det man fikk var et hermetisk lukket NATO-anlegg, som etter hvert også ga plass til værvarsling og kringkasting., men som nå er blitt en turistmagnet.

Personlige seire

I strålende solskinn nøt vi utsikten fra platået, før alle sammen gikk opp til toppen. Turen er ikke lang, men trappa er bratt og var en utfordring for mange av oss. Med og uten krykker, dårlige hofter og knær, noen med hjerteproblemer, tunnel- og høydeskrekk, alle kom seg opp! Det var så herlig å oppleve dette sammen med gode venner som bakket hverandre opp. Det var en seier for hver og en og da var det lov å felle en gledeståre. Fra turisthytta så vi hele Sør-Norge og her fikk vi servert kjøttsuppe, kaffe og vafler ute og suppe har vel aldri smakt bedre. Etter et par timer i sola på toppen tok vi banen ned igjen, godt fornøyde etter en fin opplevelse.

Bålkaffe

Tilbake på hotellet var det tid for bålkaffe, noe som er blitt en tradisjon på turene. I år var det tiende gangen svartkjelen var med og noe som bidrar til at samholdet og fellesskapet er stor i foreningen.
I godt selskap går som kjent tiden fort, så plutselig var søndagen her. Men før vi satte oss i bussen og kjørte hjem, benyttet vi tiden godt med en 2 km tur rundt Oldemorstien. En fantastisk tur ble det og takk til alle som var med og en stor takk til Per-Olav Svidal for en behagelig og uforglemmelig tur.


www.svidal.no
www.alfnorge.no/buskerud

Hesnes Air

Av Jan Arne Dammen

Bildeserie

Illustrasjon av banen
Fornøyd leder av A.L.F. Buskerud sammen med Sigmund og Per-Olav fra Svidal minibusser og turbilservice

Flere bilder etc på FB siden 

Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

nineteen − nine =